Ledelse af medarbejdere på kontor og hjemme? Vi guider dig

Corona-krisen har bragt mange nye ændringer til danskernes hverdag, og her er især hjemmearbejde for alvor blevet en fast del af mange arbejdspladser. Selvom mange af os håber på, at hverdagen engang går tilbage til det velkendte før pandemien, vurderer hver anden leder, at hjemmearbejdet forbliver en del af fremtiden. Derfor skal du som leder til at navigere med ansatte, som både arbejder på distance og sidder fysisk på kontoret. Hvordan skabes den rette balance? Det guider vi dig til her. 

Blended working bliver fremtiden

Hjemmearbejde kan se ud på mange måder. Nogle steder vil det være arbejdspladsen, der definerer hjemmearbejdsdagene og dagene på kontoret, mens det andre steder vil være op til den enkelte medarbejder. Et sted imellem disse to måder findes blended working. Ved blended working får de ansatte fleksibilitet i henhold til, hvornår og hvor arbejdsopgaverne laves – og netop denne tilgang forventes at blive fremtidens svar på hjemmearbejde og fysisk tilstedeværelse. 

Udarbejd leveregler for de ansatte

Det er forskelligt fra person til person, hvad der fungerer bedst. Derfor gælder det om at afstemme med de ansatte for at finde ud af, hvad der bedst passer den enkelte arbejdsplads. Udarbejd leveregler for, hvordan tingene kommer til at fungere – både i forhold til opgaver, faste dage, møder, tilgængelighed, kommunikation og virtuelle aktiviteter. 

Hvilke opgaver skal medarbejderne udføre sammen? Skal faste ugedage planlægges med fysisk tilstedeværelse? Hvor ofte skal digitale møder opsættes? Hvornår skal de ansatte kunne træffes? Hvad er den foretrukne kommunikationskanal? Og hvordan opretholdes socialt samvær og relationsopbygning? 

Opret gode digitale rammer 

Når levereglerne er på plads, er det tid til at oprette gode digitale rammer i hjemmet og på kontoret. Her er webcam, headset med mikrofon, god belysning, laptop-stand, stabil internetforbindelse og software påkrævet. Alt dette skal både være tilgængeligt for medarbejderen i hjemmet og på kontoret. 

Er det ikke nødvendigt med et fysisk kontor for virksomheden, er et virtuelt kontor måske mere passende. Her får virksomheden en virtuel firmaadresse til professionelt brug, og virksomhedsadressen flyttes til et virtuelt kontor – mens selve arbejdet blot udføres derhjemme. Dette er en stor fordel for mange erhvervsdrivende, hvorfor et virtuelt kontor er særdeles populært.